electroautotech logo

אבחון תקלות ברכב

אבחון תקלות ברכב ראשי התיבות של OBD הן - On-board diagnostic

ראשי התיבות של OBD  הן – On-board diagnostic

תקן שנוצר בשנות ה-80 על מנת לאפשר לאנשי השירות במוסכים למשוך מידע בסיסי כגון נתונים בזמן אמת או תקלות ממחשב ניהול המנוע. תקן ה-OBD עבר אבולוציות בשנים האחרונות. עד לשנת 96 בארה”ב הגרסה הראשונה של OBD נקראה OBDI  נמצאה ברכבים ורק ב-96 הוחלף התקן ל-OBDII  המוכר לנו היום. אגב בארץ ובאירופה, OBDII נכנס ב-2001 וניתן למצוא היום כלי רכב שלהם שני שקעי אבחון משני הסוגים.

מה עושים מחשבי הרכב ומה היתרונות שהם מביאים?
מחשבי הרכב מקבלים מידע אודות המערכות השונות באמצעות חיישנים רבים שמודדים, למשל, את טמפרטורת המנוע, לחץ השמן, כמות החמצן הנכנסת לתא הבעירה, לחץ האוויר בצמיגים וכן הלאה. על בסיס הנתונים הנאספים מהחיישנים שולט המחשב במנגנונים המכניים כגון מערכות ההצתה והזרקת הדלק, מערכות היגוי (מחשב הגה), תיבת ההילוכים האוטומטית (מחשב גיר אוטומטי), בקרת השיוט, הבלמים מחשב  ABS ועוד. מחשב הרכב גם מתריע על תקלות באחת מן המערכות הללו כאשר הן מתרחשות.

אפיון מחשבי הרכב – חלק 1

יתרונם הגדול של מחשבי רכב הוא ביכולתם לנתח את אופי פעולת הרכב באמצעות הנתונים הנאספים אודות התראות טכניות, התנהגות הנהג, בלאי של רכיבים שונים וכד', ומתוך הנתונים להביא לאופטימיזציה של פעולת הרכב, הן מהבחינה הבטיחותית והן מהבחינה הטכנית.

מחשב ניהול מנוע  ECU/ECM –  זהו רכיב ממוחשב מתקדם הכולל מערכת ניטור, שליטה ובקרה. מחשב ניהול המנוע זהו למעשה "המוח" שמנהל את פעולות המנוע, מזהה תקלות ומתריע על כך ואף מבצע תיקונים לשם שיפור הביצועים.

מחשב גיר – בתיבות הילוכים אוטומטיות ישנו מחשב גיר אשר מהווה את יחידת הבקרה של תיבת ההילוכים אשר תורם למעבר הילוכים חלק ושיפור איכות הנסיעה. (יש להבדיל בינו לבין מוח הגיר – המכונה בית השסתומים שאחראי על הזרמת הנוזל ההידראולי דרך תעלות הגיר).

אבחון תקלות ברכב ראשי התיבות של OBD הן - On-board diagnostic

רוצים להתייעץ בנוגע לאבחון תקלות ברכב?

השאירו פרטים ומומחה יצור אתכם קשר בהקדם